torsdag den 2. januar 2014

Læsning af Villy Sørensen: "Det ukendte træ", 1953.

Villy Sørensens tekst tilhører sammen med en række andre korte prosahistorier bogen "Sære fortællinger". Der er unægteligt noget sært ved disse fortællinger, der på mange måder bryder de konventioner eller regler, den læner sig op ad. "Det ukendte træ" tilhører den moderne periode i litteraturhistorien. Modernismen er kendetegnet ved dens forsøg på at nytænke måden at skrive litteratur på og eksperimentere med formerne. Den periode som Sørensen tilhører er også særlig ved dens øje for tilværelsens absurditet og pusserløjerlighed, der ofte resulterer i manglende mening og sammenhæng. Disse tekster prøver helt bevidst at gøre sig vanskelige at forstå - eller lidt sære.

Spørgsmål til Villy Sørensen: Det ukendte træ, 1953.
For alle spørgsmål gælder, at I skal give eksempler fra teksten. Spørgsmålene skal besvares som en kommentar til dette indlæg
  1. Giv et kort referat af handlingen.
  2.  Beskriv stedet og den tid det foregår på. Er der noget der undrer jer? Hvilken virkning giver brugen af sted og tid i eventyret.
  3. Hvilke eventyrtræk kan I finde i teksten? Og er der også nogle, der udelades?
  4. Beskriv det ukendte træ. Hvordan er det beskrevet? Hvilke egenskaber har det? Hvordan opfatter omverden det?
  5. Beskriv faderen.
  6. Hvilken sammenhæng er der mellem drengen og træet? Hvordan kan man forstå meningen med denne sammenhæng? Kan træet symbolisere noget hos drengen?
  7. Hvilket forhold er der mellem faderen og sønnen? Hvad kan det betyde at træet bliver højere for hver gang det vandes?
  8. Hvis der er tid til overs, så prøv at tænke på hvordan teksten kan fortolkes.
MH Simon


e
f

10 kommentarer:

  1. Gartneren bliver ansat hos kongen. Gartneren kender alle blomsternes latinske navne, undtagen det store træ i haven. En dag kravler drengen op i det store træ, og kan ikke komme ned. Da det bliver vinter sidder drengen stadig i træet, og da der er is på træet falder han ned og brækker halsen. Drengen har fortalt til gartneren at han skulle vande drengen når han faldt ned. Gartneren vandede da drengen faldt ned og der voksede et nyt ukendt træ op. Oppe i toppen af det nye træ var drengen. Gartneren prøvede at få drengen ned, men det lykkedes ikke. Gartneren huggede træet, og drengen døde. Gartneren bliver fyret hos kongen, men bliver hjælper på kirkegården. Der bliver begravelse for drengen.

    SvarSlet
  2. Personkarakteristik af faren:
    Hofgartner, god til latin, passer godt på kongens have, har en søn, han lyver for kongen, hugger det træ ned sønnen sidder i, på trods af at sønnen råber han ikke skal da sønnen vil brække nakken. ”Dræber” sin søn, bliver sindssyg, bliver fyret som gartner og ansat som kirkegårdsmedhjælper, fordi han havde gode latin egenskaber.

    SvarSlet
  3. 7. Faderen og sønnen har et godt forhold til hinanden. Faderen forstår meget, men han forstår ikke sin søn, og at denne måske ikke vil følge hans fodspor. træet kan symbolisere den afstand, der er mellem dem da det er det eneste i haven, som faderen ikke forstår. det at træet bliver højere kan symbolisere at afstanden mellem dem bliver større og større i takt med at sønnen bliver ældre. faderen prøver at få ham tilbage, men forstår ikke drengen har det godt i træet. faderens sidste forsøg på at få ham tilbage resultere i, at afstanden mellem dem bliver for stor og han mister sin søn.

    SvarSlet
  4. Gruppe 1 - spg. 8
    Drengen er fri. Han er klatret op i træet, og har gjort noget han ikke måtte. Gartneren bliver også fri til sidst, da han hugger træet. Han gør derfor noget som han ikke må. Drengen og Gartneren kender det ukendte i træet. Kongen og de andre lever stadig i uvished, og kender hemmeligheden i det ukendte træ.

    SvarSlet
  5. 4) Træet
    Fysisk beskrivelse:
    - højt, slimet overflade, solhvide blomster —> karakteristisk og speciel duft

    Træet er også den eneste plante i haven som gartneren ikke kan den latinske betegnelse på - hvilket tydeligvis irriterer ham. Han ender endda med at lyve overfor kongen.

    Træet vækker forundring og nysgerrighed blandt menneskeke som dufter til dens blade.

    Drengen benytter træet til at trodse sin fader. Han kommer ikke ned idet faderen befaler ham at gøre det, hvilket kan symbolisere drengens frigørelsesproces/ overgang fra barn til voksen.

    SvarSlet
  6. 2.
    Det foregår i en have med en masse smukke blomster, som bliver beskrevet som fortryllende, og hele byen valfarter dertil for at opleve træerne og blomsterne.
    Ved første øjekast virker det som om at det foregår i moderne tider, da der er gartnere og sønnen virker rimelig uopdragen. Han adlyder ikke sin far om at han ikke må klatre i træet, men gør det alligevel. Men så er der også en konge, som for en til at tænke på at det foregår i mere ældre tider. Man hører nemlig at kongen kører i en karat, hvilket ikke ville ske i moderne tider, hvor bilen nok er foretrukken.
    Den her forskel på at det både virker moderne og gammeldags gør det lidt absurd, da man ikke helt er sikker på hvad sammenhængen er. <3

    SvarSlet
  7. 8) fortolkning
    Nogle bud på eventuelle arketyper i teksten:
    Gartneren kan symbolisere kongens fortrængte skyggeside.
    - kongen vil gerne have tid til at passe sin have, men det er ikke muligt, og derfor ansætter han den bedst mulige gartner.

    Sønnen kan også være gartnerens barnlige skyggeside.
    - faderen bliver sin egen værste fjende: Han dræber/fortrænger ubevidst og i bedste vilje sit “JEG”, og ender med at blive vanvittig - har kun sin persona tilbage.

    Gartneren er desuden hans søns forældrearketype

    SvarSlet
  8. Eventyrtræk: talmagi, slot og konge, der sker absurde ting, tiden hænger ikke sammen (elektriker og karet)
    Ikke eventyrtræk: atypisk start og slutning

    SvarSlet
  9. Det ukendte træ og kundskabens træ kan sammenlignes, idet faderen forbyder sin søn i at klatre op i det. Sønnen bliver dog tiltrukket af træet, fordi det er unikt. Hans løsrivelsestrang drager ham mod de ukendte muligheder, som træet symboliserer. Da Drengen klatrer op i træet, bliver han nærmest i ét med træt. Man kan sige at træet og drengen er i pagt med hinanden.

    Gruppe 6.

    SvarSlet